زنان مبتلا به دیابت واحتمال سکته ی مغزی

 14 نوامبر 2014- یک کارشناس اتریشی گفته است میزان سکته مغزی در زنان مبتلا به دیابت درمقایسه با زنان غیردیابتی دو برابر است.

 الکساندر ویلر از دانشگاه پزشکی وین در روز جهانی دیابت اعلام نمود بر اساس مطالعات  اخیراحتمال بروز سکته  مغزی در زنان مبتلا به دیابت سه برابر  بیشتر از مردان مبتلا به دیابت و دو برابر بیش از زنان غیر دیابتی  است.

مقدار قندخون

 اختلال درتنظیم قند خون دلیل این افزایش خطر است، ویلرمی گوید: اما تنها  مشکل افزایش قند خون نیست، افزایش فشارخون، التهاب وتغییرات مختلف شیوه زندگی  مانند افسردگی نیز نقش مهمی در افزایش  این خطر بازی  می کنند.

 او معتقد است برای درمان زنان مبتلا به دیابت نه تنها  درمان وکنترل دیابت ضروری است بلکه  افزایش فعالیت  بدنی و ورزش می تواند بصورت یک روش درمانی برای این عوامل خطرساز عمل کند. دکتر ویلر می گوید: داشتن یک رژیم غذایی سالم  و بطورکلی کاهش مصرف چربی و  گوشت قرمز در رژیم زنان نسبت به مردان ضروری است. او می افزاید: عملکرد عروق و انعقاد  خون از جمله تغییرات خاص و نامطلوبی هستند که منجر به افزایش خطر سکته  در میان  زنان دیابتی نسبت به مردان  و زنان غیردیابتی می شود بنابراین مداخلات شیوه ی زندگی و درمان عوامل خطر ساز نکات مهمی هستند که درمورد زنان دیابتی باید درنظر گرفته شوند.

منبع: www.diabetes.co.uk